Seat Mii Electric: hoe goed is de goedkoopste elektrische auto op de markt?

Een WLTP-rijbereik van 260 kilometer en een prijskaartje van slechts 21.000 euro (17.500 euro exclusief btw): daarmee zou SEAT wel eens potten kunnen breken op de fleetmarkt.

Als dochteronderneming van de VW-groep krijgt SEAT toegang tot volledig elektrische aandrijflijn en verbeterde batterij van de e-Up. Om de hiërarchie te respecteren draagt de Spaanse emissievrije kloon een lichter prijskaartje dan zijn Duitse donor. Dat maakt hem de goedkoopste elektrische auto op de markt.


Fun-factor (look&feel, rijervaring, uitrusting): 7/10

Laten we eerlijk zijn: de Seat Mii is voor de meeste bestuurders niet top of mind. Hij is geen blikvanger, heeft geen premiumbadge en is niet bijzonder competitief in het A-segment, dat wordt gedomineerd door de Fiat 500, de Renault Twingo en zijn Duitse tweelingbroer, de VW Up. Nu de volledig elektrische versie beschikbaar is, worden de kaarten misschien herschud.

Op enkele logo's en details na lijkt de Mii Electric nog steeds op een gewone Mii, maar hij rijdt wel beter dan hij eruitziet. Hij is niet zo pittig als een BMW i3, maar hij kan je medeweggebruikers verrassen als het verkeerslicht op groen springt. Bochten verslindt hij met een verrassende zelfzekerheid - iets waar het lage zwaartepunt zeker bij helpt. Ondanks het extra gewicht van de batterijen is deze rakker net zo behendig als een harlekijnvisje in een veld van zeeanemonen. Door het compacte formaat is manoeuvreren in de stad ook kinderspel.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het infotainmentsysteem is zo basic als dat van een VW Golf uit de jaren 90 en als je navigatie wilt, moet je teruggrijpen naar je smartphone. Daar zou je mee kunnen leven. Minder vergeeflijk is de matige ondersteuning van de stoelen en het feit dat het bovenste deel van het stuur een groot deel van het instrumentenpaneel bedekt, ongeacht de positie waarin je het plaatst - tenzij je vrij klein bent. Zoals veel dingen in deze Mii, lijken de buitenspiegels ook gekrompen in de was.

Qua bouwkwaliteit is deze Mii nog steeds een VW-product: er zijn geen rammels of piepjes te horen. Zelfs wind- en bandengeluiden zijn behoorlijk beperkt voor zo'n kleine auto. Wel wekt het interieur niet bepaald een luxueuze indruk door het alomtegenwoordige naakte staal en de harde plastic. De contrasterende biezen op de stoelen en de witte dashboarddecoratie met funky print zorgen voor de enige vrolijke noot - we zijn ver verwijderd van de geraffineerde frivoliteit van de Fiat 500.

Rationele troeven (veiligheid, milieuvriendelijkheid, kosten): 7/10
Kleine auto's zijn zelden voorbeeldige leerlingen inzake veiligheid. Ze bieden misschien nog wel voldoende bescherming bij een frontale en laterale aanrijding, maar omdat ze geen geavanceerde rijhulpsystemen hebben, net zomin als een grote motorkap om energie te absorberen wanneer ze een voetganger raken, krijgen ze over het algemeen hooguit vier EuroNCAP-sterren.

De vernieuwde Seat Mii (nu ja, eigenlijk de technisch identieke VW Up) kreeg slechts drie sterren. Hij verliest kostbare punten doordat hij niet uitgerust is met AEB (autonome noodrem). De Mii stelt het inderdaad zonder technologie om vaste obstakels te herkennen, laat staan bewegende auto's of voetgangers en fietsers. Je kunt het zelfs niet als optie bestellen - in tegenstelling tot bij de pre-facelift-modellen. City Brake werd simpelweg verwijderd van de optielijst. Om de marges veilig te stellen, beste VW?

Afgezien daarvan is de Mii behoorlijk overtuigend. Het is verbazingwekkend hoe VW erin geslaagd is om in zo'n kleine auto een middelgrote accu (36,8kWh) onder te brengen zonder afbreuk te doen aan de binnenruimte of de kofferruimte. De laatste is sowieso klein en het verborgen compartiment onder de afdekplaat herbergt de laadkabels, dus als je gaat winkelen, is een of beide achterstoelen neerklappen de enige optie.

Wat het financiële aspect betreft, is de Mii Electric gewoon onverslaanbaar. Het prijskaartje van zo'n 17.500 euro (excl. btw) en de lage operationele kosten (onderhoud, banden, verbruik) vertalen zich in een kostenplaatje dat elke zaakvoerder gelukkig maakt, vooral als er belastingvoordelen van toepassing zijn. Wie voornamelijk in dicht tot matig vloeiend verkeer rijdt, kan 230 km uit de batterij persen. Als je de snelweg oprijdt, daalt het rijbereik tot zo'n 180 km, zo ontdekten we. Dat is nog steeds heel behoorlijk, vooral in vergelijking met andere elektrische auto's die we hebben getest.

De slotsom: 14/20
De volledig elektrische Mii is het overwegen waard voor wie niet veel meer nodig heeft dan een handige stadsauto die ook af en toe op de snelweg kan. Het is zonder twijfel de elektrische auto met de beste prijs-kwaliteitverhouding op de markt. Jammer genoeg laat hij steken vallen inzake veiligheid en ergonomie en mist hij persoonlijkheid.

VOOR
-De beste prijs-kwaliteitverhouding op de markt
-Effectief bereik van 200 km
-Rijplezier, behendigheid, gemakkelijk manoeuvreren in de stad
-Perfect geïntegreerde batterij: geen verlies aan ruimte

TEGEN
-Ergonomische tekortkomingen (stoelen, spiegels, rijpositie)
-Slechts 3 EuroNCAP-sterren (beperkte veiligheidssystemen)
-Gebrek aan persoonlijkheid, ouder wordend model
-Beperkt infotainment


Auteur: Dieter Quartier

Bekijk hier het project extern